” InsyaAllah saya akan bayarkan sewa dan bil selagi hidup.. ” – Ustaz Ebit Lew

Ustaz Ebit Lew Berjaya Mencari Rumah Yang Selesa Buat Sebuah Keluarga Yang Tinggal Di Hutan. Ya Allah, Cantik Dan Selesa Sungguh !!

Ebit Irawan Bin Ibrahim Lew atau lebih dikenali dengan nama Ustaz Ebit Lew begitu disegani dalam kalangan masyarakat Malaysia. Beliau merupakan seorang muallaf yang banyak membuat kerja-kerja amal dan dakwah tanpa mengira bangsa dan agama.

Dilahirkan dalam keluarga berbangsa C1na dengan nama asalnya ialah Lew Yun Pau mula tertarik dengan agama Islam sejak beliau kecil lagi. Beliau mula belajar mengenai Islam dengan salah seorang gurunya sejak beliau di bangku sekolah.

Ustaz Ebit banyak menyampaikan ceramah di seluruh Malaysia, Indonesia, Thailand, Pakistan, India, dan Singapura. Beliau juga tidak kek0k untuk mendekati golongan-golongan yang bermas4lah dan kurang kemampuan untuk menyampaikan dakwahnya.

Menerusi akaun Instagram, Ustaz Ebit berkongsi berita gembira apabila berjaya mendapat sebuah rumah yang selesa untuk sebuah keluarga. Sebelum ini Ustaz Ebit pernah berkongsi kisah keluarga ini yang tinggal di hutan dengan keadaan bangsal mereka yang sangat d4if.

( Kl1k butang kanan -> untuk gambar seterusnya.. )

View this post on Instagram

Ya Allah seharian hari ini. Sebak rasa syukur pada Allah. Bila adik ni lena dalam kereta masa nak pindahkan ke rumah baru. Setelah beberapa jam cari rumah. Dapat sewa dari pasangan suami isteri rumah baru cantik. Sewa Rm500 sebulan. Ada 3 bilik. Saya dah bayar 2 bulan. InsyaAllah saya akan bayarkan sewa dan bil selagi hidup insyaAllah. Terima kaseh ketua kampung dan ramai membantu masa cari rumah dan pindah tadi. Kakak ni dan suaminya menangis. Sepanjang hidup saya duduk dalam hutan. Sebelum ni lagi dalam ustaz. Hari ni Allah hadiahkan rumah begini. Takde dalam perancangan hidup saya. Terima kaseh ustaz. Kakak tu menangis. Saya beri sedikit nasihat dan semangat agar berusaha cari rezeku jual kuih atau jaga anak orang nanti. Tadi hati ini menangis. Sekarang hati ini gembira. Buka di luar lagi. Tak sempat balik rumah. Tengok anak ini tidur lena dalam rumah selesa buat hati bahagia. Tadi sahur dalam tempat penuh nyamuk. Sekarang di rumah selesa. Semoga menjadi asbab kebaikan dan Allah bantu semua orang susah diluar sana-ebitlew Pertubuhan Kasih Umat Malaysia cimb 8603546376

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

Ini keadaan rumah keluarga ini sebelumnya :

View this post on Instagram

Ya Allah sebak tengok bangsal pasangan ini dan anak comel ini. Dari Negeri Sembilan terus ke Kg Teras Raub Pahang. Suami kerja penoreh. Isteri kerja cleaner. Rm200 sebulan. Tapi sekarang semua kerja tiada. Musim hujan air masuk bangsal. Sedih bukan rumah. Pondok atau bangsal jer. Disitu tidur, disitu semuanya. Tandas semua begitu jer. Tadi terbaca komen kakak ni minta tolong buatkan zink. Sebab air hujan lebat. Teruk air masuk pondok ini. Dengan nyamuk begini. Penuh nyamuk. Saya tengah cari rumah untuk mereka. Ya Allah nak menangis rasa. Terkejut ramai orang hidup begini. Ya Allah maafkanlah diriku. Ini semua salah saya. Pohon doa semua yer tengah cari rumah nak pindahkan kakak dan abang ni serta anak comel ni. Syukur saya dibantu ketua kampung dan ramai orang kampung – ebitlew Pertubuhan Kasih Umat Malaysia cimb 8603546376

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

Kemuliaan hati Ustaz Ebit itu telah mendapat pujian ramai netizen. Antara k0men-k0men mereka :

” Ya Allah..semoga ustaz sentiasa dikurniakan nikmat kesihatan dan dilimp4hkan rezeki yg luas..Aamiinn.. “

” Allahu , semoga uztaz murah rezeki panjang umur , diberikan kesihatan yang baik , bahagia dunia akhir4t bersama keluarga .. “

” Cantiknya rumah . Rezeki dia . Alhamdulilah .. “

” Agar ustaz sihat di dunia dan di akhirat.. “

” Alhamdulillah.¬† Semoga ustaz sentiasa dimurahkan rezeki.. “

” Semoga ustaz dimurahkn rezeki. dan sentiasa dibawah perl1ndungan Allah.. “

” Hnya Allah sje yg bgi gnjaran ny pd ustaz Ebit sekluarga.. “

Alhamdulilah, syukur rasanya apabila keluarga ini akhirnya dapat duduk di rumah yang lebih selesa dan selamat. Kami di Berita Kopak mendoakan semoga Ustaz Ebit Lew dipermudahkan segalan urusan, diberikan kesihatan serta dilimp4hkan rezeki yang luas. Semoga dengan apa yang beliau lakukan itu dapat memberi kebaikan kepada semua orang.

Silakan SHARE..

Sumber : IG Ebit Lew by Berita Kopak 

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..