Betulkah Isteri Kena Asingkan Pakaian Suami Sebagai Tanda Memuliakan Suami..?

PU Azman Beri Penjelasan Mengikut Huk0m Islam. Part Last Tak Pernah Tak Kelakar Cik Man Ni !!

Beberapa hari lalu tul4r di media sosial tentang kenyataan seorang netizen bahawa perlu mengasingkan pakaian suami dan anak-anak bagi menjaga adabĀ  dan menghormati sang suami sebagai ketua keluarga. Hal ni turut mendapat perhatian ramai dan pendakwah bebas iaitu PU Azman.

Menerusi akaun Instagram PU Azman telah menjelaskan mengenai kenyataan itu dan menurut PU Azman tiada dalil atau hadis yang sahih meminta sang isteri untuk mengasingkan pakaian suami daripada pakaian anak-anak atas alasan perlu menjaga adab dan menghormati suami.

Selain itu, PU Azman turut menceritakan bahawa agama Islam bukan agama yang menyusahkan dan jangan membuat orang lain berasa bersalah dalam agama. Mengasingkan pakaian suami tanpa sebab kukuh seperti kelunturan warna baju atau naj1s pada pakaian anak-anakĀ  kelihatan ia sangat berlebihan.

Malah PU Azman menjelaskan jangan memaks4 orang lain untuk membuat hal tersebut atas nama agama, kerana apabila mengeluarkan kenyataan ‘asingkan pakaian suami sebagai tanda memuliakan suami’ akan berlaku tempias kepada isteri-isteri lain yang mencampurkan pakaian suami bersama pakaian anak-anak akan merasa diri mereka tidak memuliakan suami mereka.

Ikuti perkongsian tersebut di bawah :

View this post on Instagram

Bila keluar kenyataan "asingkan pakaian suami sebagai tanda memuliakan suami", akan berlaku tempias kepada isteri-isteri lain yang campurkan pakaian suami dengan pakaian anak-anak di mana mereka merasakan diri mereka tak memuliakan suami. . Kalau kena asingkan pakaian suami tanpa sebab kukuh seperti kelunturan warna baju atau najis pada pakaian anak-anak, maka kelihatan ia berlebih-lebihan. . Kalau korang buat sistem atau undang-undang pengurusan di rumah yang korang selesa dan mampu untuk lakukan, jangan bersifat "memaksa" orang lain buat atas nama agama. . Menimbulkan kesukaran untuk mengasingkan. Bukan semua situasi suri rumah itu sama. Islam bukan agama yang menyusahkan. Ini dinamakan takalluf (memberatkan) dalam agama. . Jangan buat orang lain rasa bersalah dalam agama. . Ada unsur melampau dalam memuliakan suami. Bila dah kata pakaian suci, maka ini adalah pengiktirafan syariat. Maka tiada faedah untuk pengasingan atas alasan adab. Sama macam kita cakap, kalau susun baju suami jangan campurkan dgn baju anak-anak. (Yang dimaksudkan ialah asing atas dasar memuliakan, tapi kalau atas dasar supaya senang nak pilih, takda masalah) Ini tak masuk akal. . Kita bersetuju bahawa isteri berhak mohon pertolongan suami untuk buat kerja-kerja rumah. Dan hal ini jauh lebih berat dari sekadar mencampurkan pakaian suami. Tetapi kita tak cakap pula isteri yang mintak suami bantu kerja rumah sebagai isteri yang tak memuliakan suami. Jadi, takkan sekadar campurkan pakaian tu dikatakan tak memuliakan suami. . Suami dan isteri adalah rakan kongsi rumahtangga. Maka mereka saling memudahkan, bukan menyusahkan. . Apa guna ASINGkan baju suami, tapi kata-kata tajam isteri pun buat suami rasa terASING.

A post shared by PU Azman (@puazmanofficial) on

Penjelasan oleh PU Azman itu turut mendapat perhatian netizen. Antara komen-komen tersebut adalah :

” Mereka saling memudahkan , bukan menyusahkan. Apa guna ASINGkan baju suami , tapi kata-kata taj4m isteri buat suami rasa terASING . Deep.. “

” Caption terbaik. Senang nak faham, terbaik ustaz.. “

” Terbaik Cik Man kata-kata last tu hahaha, terima kasih atas penjelasan tersebut.. “

” Panas betulll topik ni !!! Kat Q&A fj pun bnyk doalan merap1kkkk psl basuh pakaiannnnnnn grrr.. “

” Ayat akhir padu…. D0sa mulut isteri mgur1skn hati suami … “

” Terkej0t juga cik man dgn kenyataan tuh. Isteri dah tol0ng basuh lipat dan susun. Tetiber keluar pulak memuliakan.. “

” Tu la, tiba2 pel1k kluar isu ni, xde kaitan.. Aku asingkn baju hsbd, klu bju nya kot0r btul dr kebun… Lain2 campur je.. Hehe.. “

Harap dengan penjelasan daripada PU Azman dapat kita semua fahami dan tidak ada lagi sebarang penyeb4ran kenyataan yang boleh mer4gui orang ramai. Apa-apa pun, terima kasih kepada PU Azman atas perkongsian yang sangat baik untuk kita semua. Kami dari Berita Kopak mendoakan semoga PU Azman sentiasa diberikan kesihatan yang baik untuk terus menyebarkan dakwah. Aamin

Silakan SHARE..

Sumber : IG PU Azman

Aktikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..