” Kalau bahagi 30 juzuk kepada 6 orang.. ” – PU Azman

PU Azman Perjelaskan Konsep Khatam Al Quran Beramai-Ramai Yang Masih Ramai Tak Tahu !!

Sudah menjadi adat dan kebiasaan, apabila tibanya bulan Ramadhan maka bermulalah tadarus Alquran diakhiri dengan khatam Alquran. Aktiviti ini sudah lama diterapkan dalam kehidupan semua sejak masih kecil lagi. Ramadhan bulan yang penuh keberkatan dan ditunggu-tunggu seluruh muslimin.

Sebagaimana firman Allah, Ramadhan dijanjikan pahala berganda bagi setiap amal ibadat dan kebajikan yang dilakukan. Amalan membaca Alquran antara yang memeriahkan lagi sambutan Ramadhan. Bermulanya Ramadhan, maka ramailah yang membuat kumpulan sendiri untuk bertadarus Alquran.

Dalam mengerjakan kebaikan, pasti akan timbul kemusyk1lan agama lagi-lagi melibatkan huk0m. Untuk menceritakan lebih jelas tentang huk0m khatam Alquran, PU Azman terpanggil dan menjelaskan isu ini di akaun sosial miliknya.

Menerusi akaun Instagram, PU Azman telah berkongsikan satu posting tentang fahaman mengenai khatam Al Quran. Memandangkan ramai yang tersal4h faham tentang konsep khatam Alquran dan tadarus beramai-ramai, jawapan PU Azman menjawab dengan jelas dan terperinci.

Jom baca perkongsian di bawah :

View this post on Instagram

Nabi bagi berita gembira, مَنْ قَرَأَ حَرْفًا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَلَهُ بِهِ حَسَنَةٌ وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا لاَ أَقُولُ الم حرْفٌ وَلَكِنْ أَلِفٌ حَرْفٌ وَلاَمٌ حَرْفٌ وَمِيمٌ حَرْفٌ Maksud :"Siapa yang membaca 1 huruf dari Al-Quran, maka baginya 1 kebaikan dengan bacaan tersebut, satu kebaikan digandakan jadi 10 kebaikan yang sama dan aku tidak mengatakan alif lam mim satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Laam satu huruf dan Miim satu huruf". (Tirmizi). . Yang terbaik, sorang baca 30 juzuk. . Tapi jangan perlekehkan yang baca sikit. . Mungkin, yang bahagi juzuk ni merasakan tak mampu nak kejar sorang 30 juzuk dalam satu bulan Ramadhan. . Kalau macam tu, Cik Man cadangkan, jangan dikejarkan Ramadhan tu. Baca je sorang 30 juzuk perlahan-lahan. Walaupun nak khatam tu ambil masa bertahun. . Quran ni, yang paling penting ialah faham dan amal.. . Biarlah lambat khatam sebab baca sikit-sikit, asalkan konsisten. .

A post shared by Cik Man (@puazmanofficial) on

Penjelasan Cik Man ini mendapat perhatian ramai. Antara komen-komen mereka :

” Alhamdulillah.. Terima kasih Cik Man atas penerangan.. “

” Assalam cik man, sy baru khatam quran semalam. Doakan saya terus membaca, diterangi hati.. “

” Terima kasih cik man, harap-harap geng group wasap yang berlumb4 lumb4 sape habis dulu tu dapat baca explan4tion yang senang faham dari cik man nie. Tq again cik man.. “

” Setuju!!! Biar sl0w-sl0w baca janji habis baca 30 juzuk sendiri.. “

” Pencerahan cikman memang terbaik dengan hadis semua tu.. “

” Tq cik man atas pencerahan. Tq Allah sebab tunjukkan jalan.. “

” Terima kasih cik man, baru saya faham.. “

Alhamdulillah akhirnya terjawab sudah kemusyk1an tentang khatam Al quran ini. Bak kata Cik Man, biar lambat asalkan dapat membaca sendiri kesemua 30 juzuk. Apa pun, sikit atau banyak yang dibaca Allah tetap janjikan pahala. Kami di Berita Kopak mendoakan semoga semua dapat terus beramal mengikut kemampuan diri sendiri. Sesungguhnya penilaian Allah lebih bermakna.

Silakan SHARE..

Sumber : IG PU Azman

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..